موسیقی سنتی ایران

دنیای رنگارنگ موسیقی سنتی ایرانی

موسیقی سنتی ایران

دنیای رنگارنگ موسیقی سنتی ایرانی

جشنواره موسیقی فجر تمام شد

بیست و ششمین دوره از جشنواره موسیقی فجر بهترین های خود را در چهار بخش موسیقی ردیف دستگاهی ایران، موسیقی کلاسیک، آواز جمعی و بخش آهنگسازی در دو حوزه پایان نامه های دانشگاهی و آزاد شناخت.

شروع مراسم با تاخیر

این مراسم یکشنبه شب در تالار وحدت برگزار شد و بعد از ۴۵ دقیقه تاخیر با پخش قرآن و سرود ملی، مراسم پایانی جشنواره‌ی موسیقی فجر آغاز شد.بعد از اجرای گروه موسیقی «مهتاب‌رو»، حسن ریاحی دبیر این دوره، گزارش خود را ارائه کرد و گفت: هنر موسیقی ناب و حقیقی از آن جهت که تجریدی و وابسته از هر شائبه‌ای است، شوق روح آدمیت است و جایگاه آن در فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی معتبر می‌نماید و نشان از قدمت آن دارد.

او در پایان سخنان خود خطاب به برگزار کنندگان جشنواره موسیقی فجر گفت: در پس این افتخار، استعدادهای جوان و بالنده نباید بعد از جشنواره در غبار فراموشی دفن شوند و به دلیل تنگنای مالی فراموش شوند. بلکه آنها باید از برنامه‌های موثر موسیقایی بهره‌مند شوند و به نهادهای مرتبط معرفی گردند. همچنین مسوولان باید جشنواره‌های تخصصی کوچکتری را در کناراین رویداد بزرگ و بین‌المللی برای این تلاشگران مقرر کنند.
معرفی دبیر جشنواره بیست‌وهفتم

در ادامه گروه ارکستر مجلسی نیاوران به سرپرستی میثم مروستی دو قطعه اجرا کرد و سپس متن حکم دبیری حسن ریاحی برای بیست و هفتمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر توسط حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری به او تقدیم شد.

در ادامه این مراسم با حضور حسن ریاحی، حمید شاه‌آبادی و همچنین سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم بزرگداشت حسین دهلوی و حسن ناهید با اهدای تندیس و لوح افتخار به این دو نوازنده برجسته برگزار شد. پس از سخنرانی وزیر ارشاد در ادامه‌ی این مراسم بعد از پخش نماهنگی از هنرمندان درگذشته موسیقی در سال ۸۹ و اجرای گروه موسیقی «دوچار» بیانیه‌ی هیات داوران قرائت شد.
حسن ریاحی، دبیر این دوره از جشنواره موسیقی فجر، علی ترابی سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد ، رافائل میناسکانیان و شاهین فرهت برای اهدای این جوایز بری روی صحنه حاضر شدند .
برندگان بخش رقابتی آهنگ‌سازی 

در بخش رقابتی آهنگسازی در دو حوزه پایان نامه های دانشگاهی و بخش آزاد هیچ اثری شرایط اخذ رتبه اول را نداشت از همین رو در بخش آزاد رتبه دوم آهنگسازی، لوح تقدیر و سه سکه بهار آزادی به مرتضی قربانی شیر کوهی از کرج اهدا شد و رتبه دوم بخش پایان نامه به مهدی حاجی قاسمی از تهران تعلق گرفت؛ رتبه اول بخش پایان نامه در حوزه آهنگسازی ، لوح تقدیر به همراه ۵ سکه بهار آزادی به امیر علوی از کرج اهدا شد و در همین راستا عرفان وکیلی از تهران موفق به اخذ رتبه اول در بخش آزاد آهنگسازی شد.

جایزه ویژه این بخش درحوزه “مارش فلسطین” به قطعه فلسطین زخمی به آهنگسازی کیوان علایی از مشهد تعلق گرفت.
برگزیدگان بخش رقابتی موسیقی ردیف دستگاهی ایران 

در بخش موسیقی ردیف دستگاهی ایران گروه موسیقی “دوسار” به سرپرستی علیرضا گلشن از شیراز رتبه سوم را به دست آورد و لوح تقدیر به همراه سه میلیون تومان دریافت کرد، رتبه دوم به همراه لوح تقدیر و ۶ میلیون تومان به گروه موسیقی “پاسبان حرم دل” به سرپرستی سیاوش اسماعیلی ازکرج تعلق گرفت و جایزه اول در این بخش به گروه سنتی فرهنگسرای بهمن به سرپرستی حسین روزبهانی از تهران اهدا شد.
برندگان بخش رقابتی موسیقی کلاسیک

رتبه سوم در بخش موسیقی کلاسیک به طور مشترک به گروه موسیقی “آنسامبل جوان ” به سرپرستی میلاد عالمی از تهران و کوارتت زهی “کادانس” به سرپرستی مهدی نوبری از تبریز اهدا شد، رتبه دوم در این بخش نیز به طور مشترک اهدا شد و گروه موسیقی “نوماه” به سرپرستی نگار افاضل از تهران و گروه” زروان” به سرپرستی لاله فلاح پسند از تهران تعلق گرفت ؛ هیئت داوران در این بخش هیچ گروهی را واجد شرایط کسب رتبه اول ندانست.
برندگان بخش رقابتی آواز جمعی 

رتبه سوم در بخش موسیقی آواز جمعی به طور مشترک به گروه کر “مهر وطن” به رهبری مسعود نیکویی از کرمان و گروه کر آوای باران به رهبری سارا جلایی از اصفهان تعلق گرفت، رتبه دوم در این بخش به گروه کر فرهنگسرای اندیشه “دیسونانس” به رهبری مهدی جاور از تهران اهدا شد و گروه “پاسارگاد” به رهبری حامد فقیهی از شیراز موفق به کسب رتبه اول در این بخش شد.
ایسنا/


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد